Haslev Teaterforening i 50 år

(Hans Krarup ved foreningens 50 års jubilæum)

En af de forestillinger, som vi viser i vores jubilæumssæson, er "Vores sensommer”. Hvis man nu går hen og tror, at det skal forstås symbolsk, at Haslev Teaterforening dermed synger på sidste vers, så kan man godt tro om igen.

Foreningen lever og kan stadig præsentere nogle af landets kendteste skuespillere.
I dette tilfælde Lisbeth Dahl og Ulf Pilgaard.

For 50 år siden var det meget "fint" at gå i teatret i Haslev. Publikum mødte i festskrud, og nogle forestillinger måtte spilles 2 gange. Repertoiret var konservativt, og da vi så tidligt som i 1976 dristede os til at vise skønne, bare damer på scenen i Flemming Flindts "Vidunderlige kælling", var der nogle, der løftede øjenbrynene. — I 2003 stod Lars Mikkelsen på scenen som Don Juan , da tæppet gik for Molieres komedie af samme navn, bærende på en smuk, ung dame i samme "afklædning". Da lo publikum blot!

Vi bliver af og til bebrejdet, at vi vælger for mange alvorlige forestillinger. Statistikken fortæller os, at af de i alt 225 forestillinger, som vi har vist, siden skoleinspektør Poul Hammer Jakobsen åbnede ballet i 1967 med "De pokkers kvindfolk", har 40 % været dramaer, 35 % lystspil, 10 % farcer, 5% musicals og 10 % børneforestillinger.

I årevis har det været et slogan (vistnok Bent Schmidts påfund!), at det er nærliggende at handle i Haslev. Det samme kan siges om Haslev Teaterforening: Det er nærliggende at køre til Sofiendalskolens festsal og se de professionelle skuespillere i store og ofte imponerende dekorationer og kostumer. I stedet for at køre den dyre og besværlige tur til hovedstaden. Dette slogan er vi mange, der følger, og det er nok den væsentligste årsag til, at Haslev Teaterforening eksisterer den dag i dag. Mange af landets store skuespillere har spillet hos os. I gamle dage hed de Bodil Kjer, Ebbe Rode, Poul Reichardt osv. I dag er det Ulf Pilgaard, Lisbeth Dahl, Waage Sandø, Henrik Kofoed m.fl.

Men skjules kan det ikke, at scenen ikke er så stor, som den burde være: knapt 8 x 6 meter i bredde og dybde. Efter hvad de professionelle sceneteknikere siger landets næstmindste scene. (De har aldrig fortalt, hvor den mindste scene findes!). Bestyrelsen har haft det uløselige problem på dagsordenen næsten lige siden foreningens start. Og det er grunden til, at vi aldrig kan vise de helt store produktioner fra Det kgl. Teater i Haslev Teaterforening. Lydforholdene er heller ikke optimale, selv om den lydteknik, som teatrene selv kommer med i dag, er væsentligt forbedret, sammenlignet med for bare 20 år siden.

Et ønske for de kommende 50 år i foreningen er, at Haslev Teaterforening i højere og højere grad bliver hele Faxe kommunes teaterforening. Navnet har vi kun af historiske grunde. —

Tak til publikum for jeres store og bæredygtige interesse for det levende teater!

Bestyrelsen.

Hans Krarup